Selamat datang...ke blog yang dibangunkan khas untuk berkongsi minat, pengetahuan dan pengalaman bagaimana belajar berenang sendiri tanpa guru dan dapat menguasai skill dengan berkesan. Ikutilah pengalaman saya seterusnya...anda juga pasti boleh melakukannya.

Wednesday 7 December 2011

Meredah Ombak Pantai Air Papan Mersing Johor

Pada 4 dan 5 hb. Disember lepas saya berkesempatan berenang di pinggir  pantai Air Papan, Teluk Godek, Mersing Johor. Memang amat mengujakan bila dapat mengharungi ombak besar berenang ke tengah lautan luas seorang diri sambil diperhatikan anak-anak yang bermain di gigi pantai.

Papan tanda simpang masuk ke pantai Air Papan dari Jalan Mersing - Kuantan
Atas : Pemandangan kiri dan kanan kawasan pantai
Bawah : Anak dan anak saudara bermain ombak di gigi air

Lokasi pantai ini lebih kurang 11km dari bandar Mersing, yang mana kebetulan dalam hari yang sama saya menghadiri majlis perkahwinan anak saudara di Kg. Tenglu yang jaraknya cuma 6.5km dari pantai.

Pada bulan Oktober hingga Mac keadaan laut Cina Selatan bergelora menyebabkan ombak besar dan air laut lebih keroh dari biasa iaitu biru, jernih dan tenang. Walau keadaan cuaca pada masa itu kurang sesuai untuk berenang saya tetap meredahnya untuk merasakan cabaran yang tidak dapat diperolehi dari kolam renang awam.

Hari pertama - Air pasang petang dengan ombak besar setinggi lebih kurang 2m

Saya berenang lebih kurang 1/2 jam di pinggir pantai dari pukul 6.00ptg hingga 6.30ptg. Memang sangat-sangat thrill dan enjoy habis dilambung ombak dan menyusur ombak.


Hari kedua - Air agak tenang dengan ombak kecil setinggi 1m

Hari yang kedua di pantai Air Papan saya menghabiskan masa berenang dari pukul 10pagi hingga 12 tengahari dalam keadaan cuaca yang redup dan nyaman...taklah kulit sunburn

SubhanAllah begitu indah dan damainya suasana percutian saya dan keluarga pada kali ini.

Satu perkara yang menarik minat saya adalah adanya menara Penyelamat Pantai JPA dengan kakitangan yang berkhemah dan terlatih sentiasa meronda dan memerhati keadaan keselamatan pengunjung pantai.
Kiri - Menara Kawalan di tepi pantai
Kanan - Pejabat pentadbiran JPA di belakang menara

Kemudahan awam seperti tandas dan bilik mandi ada disediakan dengan bayaran RM1. Caj untuk parking sekali masuk kawasan ini adalah RM4 sepanjang minggu..mungkin agak mahal juga.

Kiri - Gerai menjual cenderahati 
Kanan - Gerai makan
Kesimpulannya,
Amat berpuas hati dan kami sekeluarga seronok berada di Pantai Air Papan, sekiranya di izinkan Allah mungkin lepas ni menyeberang ke Pulau Tioman yang terletak 2km perjalanan dari jeti Mersing melalui perkhidmatan bot.

No comments:

Post a Comment