Selamat datang...ke blog yang dibangunkan khas untuk berkongsi minat, pengetahuan dan pengalaman bagaimana belajar berenang sendiri tanpa guru dan dapat menguasai skill dengan berkesan. Ikutilah pengalaman saya seterusnya...anda juga pasti boleh melakukannya.

Wednesday 7 December 2011

Jawapan kepada Saudara Hadhri

Soalan Saudara Hadhri...

Saya sedang belajar berenang.saya mempunyai masalah iaitu bahu saya agak keras menurut jurulatih saya. saya juga telah melakukan senaman yang disarankan iaitu menyelam dan bangun semula namun tetap tidak berjaya.ada cara lain yang tuan boleh kongsikan dengan saya?


Jawapan dan pandangan saya..

Sebenarnya saya sendiripun tidak pernah terfikir masalah bahu keras atau lembut semasa berenang.
Bagi saya amat mudah sekiranya saudara dapat menghubungkan apakah kesan dari keadaan tersebut pada gerakan renang saudara. Adakah ?

1. Pegerakan renang perlahan atau
2. Badan sentiasa tenggelam atau
3. Cepat menjadi penat dalam jarak renang yang pendek ataupun
4. Tiada apa-apa kesan pada keadaan renang.

Dari segi teorinya keadaan badan yang stress ataupun keras akan menyebabkan bahagian tersebut mudah tenggelam dan kurang lancar bergerak dan mungkin menyebabkan stroke tidak seimbangan atau janggal.

Satu kaedah yang saya pelajari dari Guru Total Immersion, Terry Laughlin melalui video beliau yang boleh dimuat turun disini http://www.filesonic.com/file/1716936194/Latihan_Renang_Gaya_Bebas.mp4 sekiranya saudara belum mempunyai video tersebut.

Latihan berdiri statik di tepi kolam dengan membuat stroke tangan dalam air (Freestyle) dalam keadaan badan membongkok sambil tangan mencedok dan mengayun ke belakang mungkin dapat membantu saudara merasai kelembutan ataupun kekerasan bahu apabila selalu dilakukan.

Satu kaedah saya amalkan adalah memberi diri sendiri masa untuk mahir dan bukan meletakkan satu tempoh tertentu untuk mencapai sesuatu tahap kerana yang penting adalah kita enjoy berenang dan beterusan. InsyaAllah dengan kesabaran dan kesungguhan saudara menjalani latihan renang samada bersama jurulatih ataupun  secara bersendirian, saudara akan memperolehi apapun yang dihajati satu masa nanti.

Wassalam dan selamat berjaya..

No comments:

Post a Comment